tisdag 19 november 2013

Recension: Sänkdalens Gård Lakrits

"Ekologisk Gräddglass med Lakrtis" 

Så var det då dags att avverka ytterligare en 0,5 litersbägare från Sänkdalens gård. Då jag dessutom kände för att utmana bestämde jag mig för att plocka  fram smaken "Lakrits" ur frysen, en pjäs jag hört både Ris och Ros om.

Direkt då jag lyfter av locket inser jag att detta inte kommer vara den typen av sötlakrits eller saltlakrits jag lärt mig älska genom otaliga salta fiskar och djungelvrål.
Jag möts istället av en mörkfärgad brunsvart massa, och mina tankar far direkt till den sorgligt bortglömda burken ekologiskt lakritspulver som ensam och övergiven står längst bak i mitt skafferi.

Jag rotar genast fram den, öppnar locket och döm min förvåning då jag möts av exakt samma nyans, ja till och med doften är densamma.
Det är därför med spänd förväntan jag kritiskt granskar den första tuggan jag tar, men till min glädje finns inte mycket att klaga på. Lakritssmaken är mjäll, naturlig och väl avvägd, den enda rättvisa jämförelsen jag kan göra är att dra paralleller till Finsk sötlakrits vilken jag håller mycket kär.

Konsistensen är dock lite "sträv", vilket troligtvis kan vara en effekt av den salta smaken samt lakritsextraktet den använt sig utav.
Jag äter mig förnöjt igenom tre-fyra tuggor, men sedan kommer jag på mig själv att tänka "är detta verkligen allt" ?
Glassen i sig är bra, men med en så pass unik smak behövs verkligen något som chockar smaklökarna ibland, lite lakritsflarn, lakritssås eller varför inte bitar av den gudomliga "Panda Lakritsen" för att ge både konsistens och smak ett rejält lyft ?

Det är med dessa frågor i huvudet, om varför inte någon tillverkare där ute någon gång skall inse behovet av variation och omväxling på flera plan hos lakritsglassen, som jag avslutar förpackningen.

En god glass som tillfredsställer samt sticker ut, och för dem som gillar smaken utav äkta lakrits (för att testa, köp kung markattas ekologiska lakritspulver och testa ett kryddmått) är detta en guldklimp.
Personligen är den dock på tok för tråkig för min smak rent ut sagt och hade den erbjudit något form av konsistens eller smakvariation hade betyget blivit betydligt högre.





Närmast identisk smak ...
















Glassguruns Kommentar:
En "udda" utmanare på lakritsfronten med sin naturella och milda smak som skiljer sig rejält från lösgodisets lakritsarom.
Dock kantas den liksom många av sina konkurrenter med det simpla problemet att trots bra balans i smaken med dålig balans i konsistensen. Ett enligt mig måste, då lakrits i sig är en stark och dominerande smak som lätt bedövar smaklökarna !

Förpackning:
Stilren med härliga färger och en skön blandning av den becksvarta färgen vi associerar med lakrits, men även en ljusare brunton, om man blandar dessa två skulle man troligtvis få något mycket snarlikt färgen på innehållet.
Som alltid en direkt favorit hos mig då jag är svag för det "rejäla" och "stilrena".

Köpa igen:
Troligtvis inte, men enbart för att det finns så mycket roligare smaker än just lakrits !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 25 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: 143
------------------------------------------------------------------------
Smak:  =  7 / 10
Balans: 3 / 5
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 4 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 17/ 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar