onsdag 20 november 2013

Recension: Häagen-Dazs Baileys

"Gräddglass med Baileys Likör"

Jag  sitter med förpackningen framför mig i ett tranceliknande tillstånd, ögonen är glansiga som hos en fisk och blicken fäst vid någon dold punkt långt bakom väggen i min etta. Inuti mitt huvud färdas signaler mellan synapser fram och tillbaka i hastigheter vi knappt ens kan föreställa oss, och i det jag kallar medvetande har jag ofrivilligt slungats tillbaka till åldern sju år.
Som osnuten parvel sitter jag med en keramikskål i min famn, i denna vistas vaniljglass, chokladglass och en riklig mängd choklad samt karamellsås.
Dessa beståndsdelar har under denna varma sommardag fått smälta samman till en numera homogen smet som ensamt visar upp alla nyanser av brunt som tänkas kan.
Jag för med ett nöjt leende in den oheliga mixen i min då svarta hål till trut och njuter av den smakkakafonin  (ja, detta är ingen symfoni utan ett galet hopplock av alla tänkbara smaker) som träffar mina smaklökar.

Jag slungas plötsligt bryskt tillbaka till verkligheten tack vare en ljudeffekt från filmen jag tittar på som verkar lida av mindervärdeskomplex och tittar återigen ned i förpackningen i min knäregion.
"Så detta är alltså hur den mixen skulle smakat om jag kunde något om balans vid sju års ålder" är den första tanken jag lyckas frammana innan jag glatt fortsätter med min nostalgitripp ned i den njutningsfulla upplevelse som väntar framför mig.

Alkohol i glass är ett tveeggat svärd, det kan ge en "snärt" och sällan skådat smakdjup om det används rätt, men vid överdrift kan resultatet istället bli direkt osmakligt och även förstöra konsistensen på grund av alkoholens annorlunda frystemperatur.

Detta är dock inget som Häagen-Dazs verkar bry sig nämnvärt om då glassen erbjuder exakt samma silkeslena konsistens jag vant mig vid med skillnaden att glassen smälter jämnare och är mjuk vid ett tidigare skede.

Smakmässigt är den oerhört väl balanserad med en perfekt avvägd ton av alkohol samtidigt som gräddigheten är intakt. Blandningen av choklad, kola och likör gör sig oerhört väl med den fullfeta premiumglassen och resultatet är verkligen hur jag föreställt mig att Baileys i fryst form skulle smaka, till och med färgen på glassen är skrämmande lik likören den skall efterapa,  huvudet på spiken så att säga.
Ett alltså mycket bra betyg, som dock dras ned något av den ibland påträngande sötman ( blandningen söt likör + söt glas skall ej underskattas ), något som för Häagen-Dazs annars är mycket ovanligt.
Dessutom är faktiskt glassen något vattnig vilket är nära på ofrånkomligt då det gäller alkohol vilket är synd.

Då jag dessutom är van vid att de flesta företag nuförtiden även blandar ned allehanda märkliga tingestar i sina frysta kompositioner för att överraska och locka till impulsköp, kändes denna glassen lite  ... stel.
Den saknar det överraskningsmoment som ständigt förnyar  och varierar andra glassar, och tar inte hjälp av de hundratals smakkombinationer denna  smak egentligen skulle kunna utnyttja.

Den är lite som den där vännen du har, den som alltid är där då du behöver den, propert klädd, vänlig, ansvarsfull och själva epitomen av en lyckad medelklassmänniska, men som ständigt hamnar i skymundan då inget riktigt sticker ut.

Med det sagt bör nämnas att jag slukade hela förpackningen i ett svep och om jag någonsin finner mig i behovet av att tröstäta en bytta glass i framtiden är detta den smak jag kommer vända mig till.

Close, but no cigarr !





















Glassguruns Kommentar:
En högkvalitativ balanserad "finglass", dock ser jag hellre denna i kulform eller vid komposition med andra komponenter än i halvlitersbägare då glassen tappar charmen ju längre ned i byttan jag gräver.

Förpackning:
Baileys logga = lyxig och ikonisk med lätt Viktorianska vibbar
Häagen-Dazs förpacknignar = lyxiga och ikoniska med lätt viktorianska Vibbar

Slutresultatet kan alltså inte bli annat än bra !

Köpa igen ?
För att komplettera en paj ja !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 53 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 255
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 3 / 5 
Ätvärde: 2 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 16 / 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar