torsdag 28 november 2013

Recension: Ben&Jerrys Clever Cookies

"Vaniljgräddglass med chokladkakor, chocolate chip cookies och en swirl av choklad och kakor"

Ibland måste jag läsa noggrant på Ben&Jerrys innehållsförteckning för att konstatera att det inte rör sig om någon typ av skämt.
Då jag skulle recensera denna smak fick jag verkligen kisa som en surrikat och ta på glasögonen för att försäkra mig om att jag verkligen läst rätt.
Halvt förundrad, halvt förtjust lutade mig tillbaka, och det enda jag kunde tänka var "detta kommer antingen vara helt magnifikt, eller helt horribelt".
Med facit i hand kan jag tyvärr konstatera att utgången inte blev det första alternativet.

Jag anklagar ofta Ben&Jerrys för att  fokusera mer på sina inblandningar än på glassen i sig, och denna smak är det tydliga beviset för detta.


Coooookieeeee ?

Då jag lyfter av locket tänker jag direkt "lakrits" ?
Tanken åtföljs direkt av de lockande, stylade bilderna de flesta snabbmatskedjor använder sig utav med tydligt skiljbara högkvalitativa ingredienser. Men då man sedan öppnar pappersförpackningen möts man istället av en mosad hastigt hopkastad röra.
Glassen jag köpt har självklart inte lakritssmak, men visuellt lider den av "snabbmatsproblemet" jag nyss beskrev och synen som möter mig är en sorglig gråtonad röra med stänk av vitt. beige, och brunt huller om buller.
Jag tänker "det är trots allt insidan som räknas" och hugger in på den kyliga massan, och möts av ett virrvarr av smaker.
Fört en liten bit av chokladkaka, sedan en bit av en torr Chocolate-Chip Cookie utan direkt smakdjup, och sedan av en mastig bit av mörk chokladkaka, och någonstans i bakgrunden tycker jag mig ana en ton av vanilj.

Denna försvinner raskt bland de tre andra dominanta smakerna som genast tar över, vilket är mycket synd då de få strimmor av vaniljglass jag lyckas fiska fram skvallrar om mycket bra avvägd balans och sötma.
Min personliga uppfattning är att Ben&Jerry's smakkreatörer i detta fallet helt enkelt tappat fantasin, ställt sig över ett kar med vaniljglass och helt sonika hällt i alla kaksorter de kunde hitta medans de nervöst skrattandes talat till varandra med wobblande röst  alla, alla gillar väl kakor ... eller hur ?"

Delvis har de rätt, jag har hittills träffat ytterst få människor som ogillar kakor, men jag vet desto fler som avskyr urusel balans i de födoämnen de behagar inmundiga.
Då kakorna i denna glas dessutom inte alls håller den kvalitet jag är van vid från Ben&Jerrys (Cookie Dough, Chocolate Fudge Brownie etc ...) faller denna häxbrygd till glass platt.
Den har visserligen några ljusglimtar i de mastiga bitarna av mörka chokladkakor som ibland dyker upp, men dessa förtas snabbt av de malplacerade kaksmulorna och de snustorra Chocolate-Chip Cookiesen !

Det hela slutade med att jag inte ens åt upp hela förpackningen. Något den är ensam om tillsammans med ICA's "Vanilglass med Browniebitar och Kakdeg".
jag har läst ett flertal recensioner på nätet där denna smak har lovhyllats, jag vet inte om jag är för "gubbig" eller för konservativ i mina tjugo år gamla smaklökar

Jag vill gilla den ... jag ÄLSKAR kakor, men då fokuset ligger på kakorna istället för den faktiskt goda vaniljglassen anser jag att denna smak är en besvikelse som inte är värd dina slantar för sin höga prislapp !

















Glassguruns Kommentar:
Ett virrvarr av smaker som kommer passa perfekt till dig som suktar efter fyra nyanser av sött.
Jag anser dock att den är tråkig och identitetslös, och hoppas den ersätts av någon annan smak, gärna från deras eminenta utbud tvärsöver Atlanten !

Förpackning:
Färgglad = Check
Kakor överallt = Check
En glad ko i högerhörnet = Japp

En lika vinnande kombination som alltid, och det massiva kakberget gör mig sugen på kalorier i sockerformat, synd bara att glassen inte håller samma kvalitet !

Köpa igen:
Nej !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 53 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 220
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 6 / 10
Balans: 2 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 2 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 14/ 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar