torsdag 31 oktober 2013

Recension: Sänkdalens gård Jordgubb

I helgen var jag och besökte mina kära hemtrakter för att fira min kära Moder som nyligen fyllt år. I samband med detta tog jag också med mig en frysväska samt flertalet isklampar, och vid hemfärd var denna fylld med inte mindre än fem olika sorter från min nuvarande favorittillverkare.

Det finns tydligen ett allt ökande intresse för denna tillverkare i Sverige då mina tidigare recensioner ligger på topplistan över de mest lästa på min blogg.
Detta tror jag personligen är för att de är tillverkade utan en uppsjö E-Medel och från råvaror med ett schysst ursprung vilket tillfredsställer min inre hipster med råge.

Då jag skulle välja mellan de olika sorterna jag fört med mig hemifrån föll till slut valet på klassikern "jordgubb". Detta är en mycket mycket svår smak att lyckas med då färska jordgubbar helt enkelt är i det närmsta omöjliga att imitera. Den komplexa mustig, fylliga, söta, lena och samtidigt fräscha smaken är enligt mig unik och trots att det finns många bra tillverkare där ute som dagligen försöker lyckas med att framställa denna på konstgjord väg har den enda verkligt effektiva varianten hittills varit att använd sig utav just ... jordgubbar.

Det var därför med spänning jag öppnade locket och möttes av en lätt rosafärgas glass, redan vid det övre laget syns tydligt spår av kärnor från jordgubbar, ett tecken på att det ej snålats med råvarorna, jag pustar ut lite försiktigt över att de valt att gå den dyrare men ack så mycket godare vägen och slukar den första skeden.
Min första tanke är till min stora förvåning "Sylt" ?
Jag vänder genast på förpackningen och lusläser den charmerande korta innehållsförteckning och möts där inte av ett uns "jordgubbar" utan istället av "jordgubbssylt" ( dock innehåller denna "jordgubbar" ).
Sänkdalens gård har alltså valt att använda sig av sylt istället för ren frukt vid smaksättningen. Under de tre första skedarna är jag lite kluven över detta, men sedan kapitulerar jag.
Min vanliga argument mot just frukt i glass är som ni vid detta laget vet att de lätt blir tråkiga samt opersonliga, med risken att tillverkaren dessutom förstör hela konsistensen med vedervärdiga frusna fruktbitar. Genom användandet av sylt har de undvikt båda dessa fallgropar och skapat en intressant glass.
Konsistensen är precis som jag är van vid lätt och luftig, det märks tydligt att denna glass innehåller betydligt mer luft än exempelvis blyklumpar som Häagen-Dazs. Men då råvarorna är av god kvalitet och literpriset lågt känns detta ej som ett snålt val, utan mer som en personlig touch för att verkligen få till en luftig och lättäten skapelse, något de lyckats med.

Smaken hänger dock fortfarande på råvarorna, glädjande nog kan jag bara konstatera att glassen smakar nästan exakt som mina mors hemkokta jordgubbssylt, och då jag återigen lusläser innehållsförteckningen konstaterar jag nöjt att även sylten är gjord på " jordgubbar, socker, pektin", inget annat.

Smaken är dock inte fullt så gräddig som jag vant mig vid från denna tillverkare, och den når inte riktigt upp till samma närmast legendariska nivåer som deras mästerverk "skogsglänta". Dessutom blir smaken av jordgubbssylt ibland nästan lite för överväldigande och jag sörjer lite över att de inte lagt i lite bitar av vit choklad / kex eller marshmallows i glassen vilket verkligen skulle tagit den till oanade höjder.

Sammanfattat är detta en god och unik glass från Sänkdalens gård, men de borde nog fundera på ett namnbyte till "jordgubbssylt" istället, i ärlighetens namn tror jag dessutom att det bara skulle vara positivt.







Glassguruns Kommentar:
En förvånansvärt god glass som inte riktigt levererade det jag förväntat mig. Om du gillar jordgubbsylt kommer du avguda denna, men personligen hade jag gärna sett något som bröt av från den goda, men starka syltsmaken.

Förpackning:
Läcker 50-tals feeling med trevliga färger, visserligen lite intetsägande, men den passar deras image som litet familjeägt företag perfekt. 

Utöver detta vill jag även ge en känga till Sänkdalens gård, snälla snälla ( snälla ? ) publicera näringsvärden på er glass, med tanke på hur god den är vill jag iallafall veta exakt hur onyttig jag är då jag slukar en liter ...

Köpa igen?
Troligtvis inte, men då på grund av att jag finner just jordgubbssmak så uttjatad hos glass !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 25 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: N/A
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 8 / 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 3 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 18/ 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar