fredag 4 oktober 2013

Recension: Djurgårds Glace Dansk Äppelpaj

En uppdatering från mig till er:
Som ni kanske märkt på senaste tiden har jag slutat publicera mina egna bilder av glassen jag smakar utan har i vissa fall lånat bilder från tillverkaren själv/alternativt bett en vän ta kort på glassen. Detta är på grund av min nuvarande avsaknad av en telefon med vettig kamera då jag i nuläget väntar på att köpa en ny modell som släpps i mitten av Oktober. Runt början på November bör jag dock hålla en ny telefon i mina mina frusna sockerklibbiga händer och kommer därefter återigen ta egna bilder för att göra glassen jag äter rättvisa !
/Glassgurun














"Äpple/Kanelglass med äppelbitar marinerade i kanel och kaksmulor"

Idag är det trots allt kanelbullens dag, och då Ben&Jerry's mytomspunna "Cinnamon Roll" inte finns i Svea rike ( ännu ) väljer till och med jag att istället fira detta med nygräddade sockerstinna bakverk. För att dock ändå ha något att publicera inhandlades igår denna smak från den lokala livsmedelsbutiken. Jag skall direkt erkänn att jag faktiskt haft mina ögon på just denna halvlitersförpackning ganska länge. Då jag är uppvuxen med en mor som skulle kunna slå vilken finbagare som helst på fingrarna är just paj något som ligger mig ytterst varmt och hjärtat. Tillsammans med "Cheesecake" och "Tiramisu" är det den dessert jag alltid vänder mig till vid sidan om just då glass.
Det är därför jag personligen tycker det är så tråkigt att just pajglassen ännu ej slått igenom på allvar i Sverige, de varianter av just denna smak jag testat runtom i världen har annars varit mer eller mindre magnifika, och även om Ben&Jerrys lyckades komma relativt nära det jag söker efter med sin "Oh my Apple Pie" ( som tyvärr slutat tillverkas ) nådde de inte hela vägen fram.

Förväntningarna var alltså redan från början höga, och med stora förhoppningar om att mina pajstinna drömmar äntligen skulle uppfyllas lyfte jag bort locket från förpackningen. Väl bortlyft möttes jag av en ganska tråkig doftlös vit massa, med några små stänk av något jag antar var kanel . Glassen är lite i det rinnigaste laget jämfört med andra tillverkare inom premiumsegmentet men får ändå godkänt då glassen har en väldigt len och trevlig konsistens i munnen.

Smaken på glassen är svagt gräddig med en lätt vaniljsmak och inslag av kanel, det är tydligt att de försöker efterlikna vaniljsås och kanelsmaken hos ett kaneläppelpajskal. Tyvärr är vaniljsmaken på tok för svag och framför allt saknar jag den aromatiska gräddigheten som exempelvis "Oh my Apple Pie" lyckades så bra med. Kanelsmaken är inte heller tillräckligt markerad, och i jämförelse med exempelvis "Äpple Kanel" från Sänkdalens Gård faller den platt.  Glassen är absolut god, men på tok för intetsägande jämfört med alltför många konkurrenter.
Äppelbitarna är desto bättre, som sagt avskyr jag i regel frusen frukt i glass, men Djurgårds Glace har verkligen lyckats med sina äppelbitar, de är smakrika, och dessutom mycket små vilket gör att man istället för att plötsligt drabbas av den isiga tråkiga konsistensen större bitar dras med, istället får små trevliga stänk av koncentrerad syrlig äppelsmak. DÅ de dessutom är marinerade i kanel får man även en smakchock av dessa vilken är ytterst välkommen då glassen som sagt är lite för försiktig i smaken.
Till sist har vi då smulbitarna, dessa är den största besvikelsen enligt mig. De är på tok för få, och tyvärr betydligt mjukare än vad som är önskvärt vilket gör att det verkligen inte känns som att sätta tänderna i det hårda skalet hos en paj, eller de krispiga bitarna i en smulpaj. Istället känns de som ogräddade degbitar och drar ned glassen som helhet då de lika gärna skulle kunna skippat dessa.

Sammanfattat är denna glass för mig en besvikelse och den hittills sämsta jag testat från Djurgårds-Glace. Visserligen trevliga äppelbitar, men de räcker verkligen inte för att rädda den svaga intetsägande glassen och de degiga pajsmulorna.



Bild jag tog på den bästa äppelpaj jag ätit .
Har ni vägarna förbi Amsterdam rekommenderar
 jag starkt ett besök på Café Winkel 43
där denna läckerbit inmundigades





Glassguruns Kommentar:
En godkänd glass från Djurgårds Glace, men inte mer.
Delikata äppelbitar men en svag och tråkig glass med degiga smulbitar gör att denna smak ej når lika högt som andra delar i sortimentet.

Utseende:
Bilden på locket är snygg med ett försök till den lyxiga känsla Djurgårds Glace vill förmedla. Personligen tycker jag dock att den svarta färgens totala dominans blir tråkig och istället känns oinspirerad.

Köpa igen?
Nej ...

------------------------------------------------------------------------
Pris: 45 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 169
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 5 / 10
Balans: 3 / 5
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 3 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 14 / 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar