söndag 20 oktober 2013

Recension: Ben&Jerrys Chocolate Fudge Brownie

"Chokladglass med Browniebitar"


För mig som nyfiken glassfantast finns det idag ett digert utbud, allt fler tillverkare verkar inse att det finns et otillfredsställt behov av högkvalitativ välsmakande premiumglass. Men ibland, då utbudet kontinuerligt växer och uppgiften att testa alla helt enkelt känns överväldigande känns det skönt att ha några sorter att luta sig tillbaka på, att ha en stabil grundpelare vilken man vet att man alltid kan lita på. I mitt fall har jag ett två lättillgängliga goda sorter från Häagen-Dazs, men även just "Ben&Jerrys Chocolate Fudge Brownie".

Då jag öppnade burken möttes jag av den bekanta mörka fylliga chokladnyansen, och i sedvanlig ordning tornade ett flertal browniebitar rean nu upp sig ur glassen, bastanta och mörkbruna.
Smaken på glassen är precis lika ljuvlig som alltid, härligt mörk med stor fyllighet och balanserad sötma, något som annars inte direkt kännetecknar just denna tillverkare. Den är inte den bästa på marknaden, men absolut tillräckligt god för att placera sig inom min personliga topp tio lista.

Då den sedan kompletteras av brownibitarna lyfts glassen till en helt ny dimension. Dessa är magnifika i ordets rätta bemärkelse, härligt fylliga, krämiga, sega och bitiga med en kraftig smak som kan tampas med vilken kladdkaka som helst. Ben&Jerry's har självklart inte snålat på mängden av dessa och man behöver inte anstränga sig nämnvärt för att hitta dessa godbitar.
Tillsammans bildar dessa två komponenter poesi och kompletterar varandra på bästa tänkbara vis, visserligen kan just chokladsmaken ibland bli lite väl påträngande, och för dem som bara klarar av choklad i mindre doseringar  är denna nog på tok för mastig. Men då chokladsuget smyger sig på är denna den smak jag nästan alltid vänder mig till, trots att det egentligen finns mer högkvalitativ glass där ute.
Det är just den simpla blandningen av de himmelska browniebitarna och chokladglassen som gör den underbar, och en av Ben&Jerrys absolut bästa smaker.








Glassguruns Kommentar:

En grundpelare i Ben&Jerrys sortiment och av en god anledning. En simpel blandning av en god chokladglass och gudomliga browniebitar som tillsammans blir en svårslagen helhet. En av mina personliga favoriter.

Förpackning:
Ovanligt ren för att vara Ben&Jerrys vilket verkligen är till deras fördel, browniebitarna som sticker fram samt kossan med sin fina bagarmössa förstärker förpackningens redan färgstarka  lekfulla intryck på ett mycket positivt sätt.

Köpa igen?
Det vore inte mycket till guilty pleasure om jag inte gjorde det !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 45 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 240
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9 / 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 5 / 5
Ätvärde: 5 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 23/ 25
------------------------------------------------------------------------

3 kommentarer:

  1. Vill börja med att tacka för kul blogg, och sedan tillägga att din närvaro på kolozzeum är väldigt saknad!

    Vill sedan göra en recensionsönskan på Häagen-Dazs "dulce de leche", då det är en av mina favoriter! :)

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar för den fina kritiken, sprid den gärna till vänner och bekanta på facebook/via djungeltrumman då mer läsare ökar motivationen ( även om antalet dagliga läsare faktiskt ökat kontinuerligt )

      Kommer komma tillbaka till Kolozzeum relativt snart ( i November ) då jag får min nya smarttelefon och därmed en fungerande kamera. Vilket kommer innebära betydligt mer bilder på glass här, och den sedvanliga spammen av gymvänliga rätter där !

      Radera
    2. Tänkte bara göra en snabb uppdatering för att meddela att "Dulche de leche" är numera är högsta prioritet !

      Radera