tisdag 24 september 2013

Recension: MCENNEDY Master of taste Chocolate Fudge

"Chokladglass med vit/mörk choklad samt pekannötter valnötter och chokladöverdragna mandlar"

Efter två fullträffar från Lidl's håll var det med höga förväntningar och stor nyfikenhet jag plockade fram den tredje smaken jag inhandlat ur frysen. Som ni  kanske lade märke till efter att ha läst beskrivningen är denna smak i princip en klon av "New York Super Fudge Chunk" ( med undantaget att den har chokladöverdragna mandlar istället för kakaopudrade )  och därför kommer jag under recensionen att dra paralleller mellan dessa. Alltså en orgie i choklad och nötter i alla dess former, perfekt för den som gillar denna kakaobaserade gudagåva vid namn choklad.
Visuellt är detta den mest tilltalande av MCENNEDY's smaker med , men då jag som ni kanske förstått inte är speciellt förtjust i någon av dem trots en lekfull och färgglad design ( mest på grund av de malplacerade smileysarna ) säger inte det speciellt mycket.

Då jag lyfter bort den skyddande plasthinnan möts jag av en djupt kakaofärgad och slät yta, redan nu syns det att denna smak inte kommer vara speciellt lätt på tungan. Då jag rör runt lite avslöjas snabbt flertalet nötter och en vit chokladbit av modellen gigantisk snabbt, precis som vid sina tidigare smaker sparar inte Lidl på krutet då det kommer till inblandningar.
Försiktigt nästan trevande tar jag mitt första smakprov av glassen, och precis som jag väntade mig möts jag av en kraftig dominant chokladsmak och kan helt sonika konstatera att Lidl verkligen förstått det här med smaker. Glassen smakar verkligen mörk choklad, möjligtvis med en hint åt kakaopulverhållet. Det är inte den bästa chokladsmaken jag testat, tillverkare som Sänkdalens Gård eller Häagen-Dazs har fortfarande lyckats bättre, främst tack vare sin påtagliga "gräddighet", men den är absolut över genomsnittet och smakar förvånansvärt nog inte ett dugg artificiellt.

Då jag sedan går vidare och snappar ut nötterna blir jag i det närmsta chockad, Lidl har på något sätt lyckats med konststycket att få sina nötter att behålla all krispighet och smak, trots fryst tillstånd. Jag slevar med glädje i mig en sked till bara för att dubbelkolla och konstaterar nöjd att det inte bara var en engångsföreteelse. För detta förtjänar de i det närmsta en eloge då många andra tillverkare enligt mig faller på just detaljen härskna/mjuka nötter i sin glass.

Till sist har vi då chokladen, detta är den största skillnaden mellan "MCENNEDY Chocolate Fudge" och Ben&Jerry's dito. Då bitarna i Ben&Jerry's är förhållandevis små  har Lidl istället valt att blanda i 2-3 centimeter avlånga 0,5-1cm breda bitar, och dessutom adderat drivor av dessa i glassen.
 I början var jag tveksam mot denna detalj då dess storlek verkade avbryta "lager på lager" känslan glassen först gav. Men då jag krossar bitarna, låter chokladen smälta, och tvingas stanna upp i mitt frossande inser jag att jag egentligen föredrar detta framför mindre bitar då smaken blir mer koncentrerad och påtaglig just för att jag är mer medveten om chokladbiten i sig, då den annars kanske skulle gått förlorad bakom den mustiga glassen.

Detta är den svagaste av de tre smakerna jag hittills testat, mestadels för att den helt enkelt blir för mäktig. Lidl är helt enkelt för generösa med ALLT i denna smak och då deras goda mustiga maffiga gräddglass blandas med tre sorts nötter och två sorts choklad blir helheten ytterst ... kompakt.
Trots detta anser jag att de smakmässigt samt kvalitetsmässigt lyckats bättre än Ben&Jerrys som däremot drar det längre strået då det kommer till just balansen mellan glassens styrka och inblandningarna.








Glassguruns Kommentar:
En stabil produkt från Lidl som dock ej når upp till sina kollegors standard gällande balans.
Enligt mig en bättre produkt än "New York Super Fudge Chunk" med tanke på kvalitén på råvarorna men framför allt priset !

Förpackning:
Limegrön outline mot en röd/brun bakgrund ?
En leende smiley i fudgebiten, äter jag alltså levande leende fudgebitar ?
Nej du Lidl, ni får nog ta ett seriöst snack med era förpackningsdesigners ...

Köpa igen?
Vid enstaka tilfällen

------------------------------------------------------------------------
Pris: 25 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 252
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 7 / 10
Balans: 3 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 4 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 18 / 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar