söndag 8 september 2013

Recension: Djurgårds Glace Persiska Pistagenötter

En ursäkt från mig till er !
Innan jag börjar skriva om vad jag utsatt mina smaklökar för denna gången vill jag börja med att be om ursäkt. Inläggen har varit få, de har sinat i snabb takt och har under den senaste veckan varit i det närmsta obefintliga.
Det finns dock en förklaring till detta, min högt älskade smartphone valde att ta självmord, och i väntan på att mitt reklamationsärende skall gå igenom sitter jag nu här utan kamera. Då jag normalt sett föredrar att ta bilder på glassen jag recenserar själv för att göra utseendet på glassen rättvisa ( istället för de  pimpade bilder företagen själva erbjuder ) har jag valt att vänta med att göra inlägg på bloggen. Men då det verkar som att mitt ärende kommer dröja ytterligare får jag lov att vika från mian riktlinjer och publicera bilder jag själv ej är relaterad till. Åsikterna är dock garanterar fotfarande mina, nåväl mindre babbel mer recensioner !
/Glassgurun

"Pistageglass med bitar av pistagenötter"

Jag skall börja detta inlägg med att erkänna en sak, jag är lite utav en vanemänniska. Det spelar ingen roll var jag befinner mig, om jag skall testa en glassbar är det alltid två smaker jag beställer, oavsett var när hur tar jag en kula choklad, och en kula pistage. Anledningarna till detta är just för att smakerna är simpla, goda och framför allt visar de verkligen skillnaden mellan en hantverksmässigt tillverkad glass på äkta råvaror och de trötta aromstinna skuggor av dessa som annars erbjuds världen över.

Om smaken pistage kan jag bara säga att jag älskar den, tillsammans med hasselnöten är den överlägset den nöt jag skattar högst, och dess unika arom har alltid fallit mig i smaken ända sedan barnsben. Då jag såg smaken Persiska Pistagenötter i matbutikens frys blev det alltså ett omedelbart spontantköp och språngmarsch hemåt för att se om min dröm om en bra pistageglass i halvlitersförpackning äntligen besannats.

Då jag lyfter av locket blir jag positivt överraskad, för de av er som testat en pistageglass på enbart äkta varor vet ni att kulören inte är giftgrön som nöten själv, utan istället har en svagt grötonad mörkgrå nyans. Djurgårds glace exemplar har visserligen fortfarande hettat ut det visuella med något färgämne, men nyansen är fortfarande relativt naturtrogen. Jag ser redan nu hur små bitar av äkta pistagenötter ligger iblandade i glassen vilket verkligen ger ett kvalitativt intryck på pistagenötter är en förhållandevis dyr ingrediens.

Då jag försiktigt smakar på den första skeden blir jag lite chockad, smaken är god, söt och framför allt ... svag. De har verkligen träffat mitt i prick gällande aromen då det verkligen smakar äkta pistagenöt med socker, men den känns ... urvattnad. Ett kanske medvetet val då det som sagt vistas äkta pistagebitar glassen, men ändå ett tråkigt val då jag personligen älskar en kraftig och markerad "bas". Lätt besviken fiskar jag därför upp en hackad nöt med förhoppningen om att denna skall chocka mina smaklökar rejält. Dock blir jag även här besviken, pistagenötter har som bekant en tendens att tappa smak ganska snabbt i öppet tillstånd, något som tyvärr skett även här. Nötterna är något mjuka, smaklösa, och tillför absolut ingenting, något som är otroligt synd då en krispig konsistens kombinerat med plötsliga smakexplosioner verkligen hade lyft denna glass till en helt ny nivå. Istället blir resultatet en god, men på tok för mjäkig glass med smaklösa tråkiga nötbitar, en besvikelse och inget jag kommer inhandla igen.









Glassguruns Kommentar:
En stor besvikelse från Djurgårds Glace som med några få justeringar hade kunnat nå betydligt högre betyg. Den är visserligen betydligt bättre än de billigare storpacken, men absolut inte rättfärdigad sin betydligt högre prislapp.

Förpackning:
Tråkig och stel, trots försöket till lyxkänsla, dessutom blir jag direkt osugen på att ens smaka denna på grund av den illgröna kulören på glasskulan, varför inte använda den nyansen glassen faktiskt har vilken är betydligt mer aptitlig ?

Köpa igen?
Nej !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 42 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 155 
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 5 / 10
Balans: 2 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 3 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 14 / 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar