onsdag 7 augusti 2013

Recension: Sänkdalens Gård: Choklad

”Chokladglass med krossad mörk choklad och en skvätt glassolja”

Sänkdalens gård är ett märke jag alltid varit nyfiken på. En ekologisk mjölk och spannmålsbonde som bestämde sig för att göra kravmärkt kallpressad rapsolja, och efter det glass från sin egen mjölk ligger verkligen rätt i tiden !
Glassen är fullfet och KRAV-märkt med naturliga ingredienser ( med guarkärnmjöl som enda ”undantag” ) och är dessutom smaksatt med rapsolja istället för smör som många andra märken vilket distanserar den från många andra aktörer på marknaden då både mjölken och rapsoljan som sagt kommer från den egna gården.

Byttan jag transporterat från mina hemtrakter i Östergötland i en frysbox är på en liter för det blygsamma priset av 45 kronor, med andra ord halva priset av vad exempelvis en Ben&Jerrys eller Häagen-Dazs kostar. Vid invägning väger dock bunken blott 635g vilket skvallrar om mer nedvispad luft vilket höjer literpriset något, men ändå placerar den under de andra premiummärkena prismässigt.
Efter att ha lyft bort locket möts jag av en otroligt slät och väldoftande "mjölkchokladsbrun" massa. Jag flyttar genast över halva bunkens innehåll till en tom halvlitersbägare jag sparat och hugger hastigt in, nyfiken på om glassen fått kompensera smakmässigt för den högre mängd luft den innehåller.
Min rädsla är dock obefogad, jag möts av en otroligt len och smakrik chokladsmak som smeker både gommen och smaklökarna. I chokladglassen visar det sig dessutom ligga små underbara kluster av riktigt goda mörka chokladbitar som ej syntes i det övre skiktet.
Bakom den lätt kakaoliknande smaken träder en eftersmak av äggula, mjölkchoklad och en svårfångad ”nötig” ton fram. För många chokladglassar kan en för mörk ton i chokladsmaken lätt ta överhanden och resultera i en för mäktig upplevelse, men Sänkdalens hamnar någonstans emellan ”mörk och mjölk” vilket passar mig som handen i handsken.  Resultatet samspelar perfekt med det mörka chokladkrosset och jag finner mig sittandes vid en tom bytta på oroväckande kort tid.
I slutändan får Sänkdalens Gård två stora tummar upp då de levererat en billig, smakrik, och dessutom KRAV-märkt glass placerat sig inom mitt personliga topp-tio skikt av chokladglassar jag hittills haft nöjet att smaka !





















Glassguruns Kommentar:
Att göra en luftigare glass är som sagt ofta ett knep tillverkare använder för att öka volymen och därmed vinsten för sig själva, vilket tyvärr ofta innebär att smaken blir lidande.
Men rätt utfört kan det istället leda till en otroligt krämig och len upplevelse vilket på många sätt faktiskt är bättre än den ibland för stabbiga tunga premiumglassen som idag är standard. Sänkdalens Gård bevisar detta med sin chokladskapelse, Glassgurun fantiserar dock vidare om den dag de äntligen lanserar sin underbara skopglass ”marängsviss” i butik !

Förpackning:
Förpackningen är tidlös och känns ”rustik”, jag gillar det avskalade utseendet skarpt, de olika nyanserna av brunt samspelar väl och ger en slags förhandsvisning av vad som väntar i själva förpackningen.

Köpa igen?
Ja !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 45 :-
Storlek: 1000ml
Ekologisk: Ja
Kcal / 100 ml: 164 ( 258 kcal/100 g 1000ml=635g )
------------------------------------------------------------------------
Smak:  7 / 10
Balans: 4  /5
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 5 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 19 / 25
------------------------------------------------------------------------

4 kommentarer:

  1. Hej Glassgurun! Tack för din fina recension av vår Chokladglass. Jätteroligt att du uppskattar den, prova gärna våra andra smaker vid tillfälle! Om du vill veta mer, gå gärna in på vår hemsida www.sankdalensgard.se för mer information om glassen, återförsäljare och smaker. Mvh Sofia, Sänkdalens Gård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut !
      Har faktiskt en burk med "skogsglänta" som står vilandes i frysen och väntar på att inmundigas vid ett speciellt tillfälle.

      Då er glass i nuläget ej finns tillgänglig i min bostadsort Västerås ( trots att jag aktivt kämpar för att övertyga mina lokala handlare om att ändra på detta ) blir tyvärr recensionerna fram till dess färre än vad jag skulle önska.

      Men jag kommer göra mitt bästa för att transportera hem glassar vid tillfällen jag passerar en butik ( och den dag ni börjar sälja er marängsviss i 0,5-litersförpackning kommer jag gladeligen åka till er gårdsbutik på Vikbolandet enbart för detta )

      Radera
  2. Deras vaniljglass är om möjligt ännu godare... Lova att testa den! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skall absolut göras, riktigt bra vaniljglass är något lika sällsynt som en kort innehållsföteckning i dagsläget, så det skall bli intressant att vid tillfälle se om Sänkdalens lyckats med båda delarna ;)

      Mitt tips till dig om du ej ännu testat är att snarast inhandla smakerna "Marängsviss" och "Hasselnöt" men jag måste varna i förväg för att ett visst beroende kan uppstå ...

      Radera