fredag 30 augusti 2013

Recension: Djurgårds Glace Mocca-Cognac

"Moccaglass med Cognac och Armagnac"

Jag har vid detta laget sneglat på det svenska märket "Djurgårds Glace" becksvarta byttor i den lokala Konsumbutiken ett ganska bra tag. Det var därför fylld av nyfikenhet som jag efter en bra stunds velande bestämde mig för smaken "Mocca-Cognac", framför allt då denna skiljde sig så pass markant från de mer klassiska och "barnsliga" smaker de själva och konkurrenterna mestadels erbjuder.
Efter invägning kan jag konstatera att glassen ej är lika tung som exempelvis Häagen-Dazs eller Ben&Jerrys vilket betyder att den innehåller mer luft. Något som i min bok ofta försämrar både textur och smak då en för luftig glass helt enkelt inte klarar av att lyfta fram smaker lika väl som en tyngre mer kompakt variant om båda sorter är fullfeta.

Förpackningen verkar sikta efter ett intryck av exklusivitet och elegans, vilket då rimmar illa med den lätta vikten. Efter att ha tagit loss locket möts jag av en ljusbrun slät massa som doftar dovt av konjak. Inte så visuellt stimulerande, men doften är trolsk. Efter första bettet från min sked kan jag även bekräfta att smaken är minst lika bra. En otroligt balanserad och smakrik glass framträder på mina smaklökar med en markerad konjakssmak som aldrig tar överhanden. Som en matta ligger Moccasmaken i bakgrunden, mustig och söt och tillsammans bildar de en rent fantastisk fusion och jag njuter av varje sked. Glassen är otroligt len och trots att jag personligen skulle föredragit något som bröt av och gav lite tuggmotstånd finns det inte mycket att klaga på här.

Allt är dock inte guld och gröna skogar, glassen är som sagt mycket luftig, och jämfört med premiumglassar som Häagen-Dazs känns den "seg" och lite vattnig, den saknar helt enkelt den naturligt fluffiga känslan och tyngden som äkta glass har vilket blir ett mycket stort minus för helhetsupplevelsen.
Konsistensen blir dessutom snabbt rinnig, något jag med min lekmanskunskap skulle gissa på alkoholens inte helt perfekta fryskunskaper.



















Glassguruns Kommentar:
Perfekt balanserad och mycket god glass med en "lyxig" smak. Dock förstörs helhetsintrycket av den inte helt naturliga konsistensen. Då jag personligen är galen i "mix-ins" hade jag dessutom gärna sett bitar av mocca i glassen. Men allt som allt är detta en mycket god och prisvärd skapelse !

Förpackning:
Jag hade gärna sett någon form av bild på sidan istället för den becksvarta design som erbjuds, men den är förlåten då bilden på  förpackningens topp faktiskt kompletterar glassen för att få den lyxkänsla som eftersträvas !

Köpa igen?
Nej

------------------------------------------------------------------------
Pris: 42 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 149 ( 220kcal /100g ) 
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9 / 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 2 / 5
Ätvärde: 3 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 18 / 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar