onsdag 21 augusti 2013

Recension "Ben&Jerrys Peanut butter Cup"

"Jordnötsmörsglass med Peanut Butter Cups"

Denna glassen är alltså en jordnötssmörsälskares våta dröm, men om du däremot inte gillar detta livsmedel kan du nog sluta läsa redan nu.

Innan jag börjar nedteckna mina intryck av denna smak vill jag först klargöra att ugången redan innan i det närmsta var given. Jag är enormt svag för jordnötssmör och älskar denna amerikanska basvara till en nära på ohälsosam grad. Sältan och sötman, den svårdefinierade smaken och den krämiga, lena,gryniga sega konsistensen är något som jag har svårt att få nog av, något som för mig dessutom gäller universellt då jag likväl avgudar snickers. Dock har aldrig "Reeses Peanut Butter cups" varit en stor favorit hos mig, mestadels på grund av den enligt mig torra sammansättningen och enligt mig horribla chokladen. Det var därför jag fundersamt smådreglandes löpte hemåt med denna bytta i livsmedelskassen.




Mitt första intryck efter att ha slitit av locket är "wow" detta ser inbjudande ut, redan från början sticker halverade peanut butter cups upp ur den jordnötsdoftande glassen. Jag hugger ivrigt in på enbart glassen och möts av en smakexplosion bra mycket starkare än vad jag är van vid från Ben&Jerrys sida. Glassen fullkomligt bombarderar mina smaklökar med en underbar smak av sött och salt, glassen smakar verkligen jordnötssmör ut i fingerspetsarna, som om de hällt en bytta jordnötssmör rakt ned i glassmixen,  och smaken kan enligt mig faktiskt tampas med de större märkena inom denna produktkategori, även i ren form. Vissa kan nog finna detta för mäktigt, men enligt mig är det perfekt. Då man dessutom lägger till den lena glassens konsistens och sötma blir detta en smakeufori som även om den är mäktig, är mycket svår att få nog av.

Då kommer vi ju så klart till Peanut Butter Cups'en, jag fiskar försiktigt fram en ur mängden, och ja det är verkligen en stor mängd som vistas i denna bytta, Ben&Jerrys har verkligen inte snålat med sina mix-ins vilket ställer höga krav på att de skall vara lika goda som den underbara glassen. Mina farhågor visar sig vara totalt obetvingade, Ben&Jerrys lyckas med sina Peanut Butter Cups bra mycket bättre än originalet, chokladen är mörkare och av högre kvalitet, jordnötssmöret underbart smakrikt, och dessutom är de ju i fryst format vilket gör att just jordnötssmöret får en knäckliknande konsistens med mer tuggmotstånd. Den mörka chokladen och den sega konsistensen på insidan av dessa bryter av perfekt från den mäktiga glassen, och jag finner mig själv febrilt fiskandes efter dessa godsaker vilket är ett mycket bra betyg.

All denna smak kommer dock inte ur tomma intet, detta ÄR en kaloribomb, vilket även märks efter ett tag då man får litet utav en smörliknande hinna på tungan efter ungefär 2/3 av behållarens innehåll förbrukats. Men detta är något jag blankt struntar i då jag letar efter smak, inte efter den optimala kalorimängden. Denna glass står sig som en av Ben&Jerrys absolut bästa och jag hoppas innerligt att den får en fast plats i de svenska livsmedelsbutikerna.




Glassguruns Kommentar:
En mäktig jordnöts och smakexplosion utan dess like på marknaden som blandar choklad, jordnötssmör och glass på himmelskt vis.
Om du däremot inte gillar jordnötter ....

Nu kan vi bara hoppas på att de börjar sälja sina Peanut Butter Cups separat !

Förpackning:
Mycket snygg och "clean", är ärligt talat försvånad över avsaknaden av jordnötssmörsburkar och känner mig nästan lite besviken över att den inte är plottrigare.

Köpa igen?
Utan tvekan !


------------------------------------------------------------------------
Pris: 45 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 280
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 9 / 10
Balans: 5 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 5 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 23 / 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar