fredag 23 augusti 2013

Recension: Ben & Jerrys Strawberry Cheesecake

"Jordgubbscheesecakeglass med bitar av jordgubb och krossade Grahamskexvirvlar"

Cheesecake ...
Ord räcker ärligt talat inte till för att beskriva min kärlek till denna efterrätt, tillsammans med de hemmarullade kaffedrypande chokladbollarna min mor tillverkar finns det i ärlighetens namn få efterrätter som rätt utförda kan varieras i sådan oändlighet men samtidigt alltid sluta delikat. Jag har under årens lopp försökt mig på denna klassiker i alla dess former, saffran, choklad, nutella, vanilj, kokos, eller "optifierad" med skyhög proteinhalt och låg fetthalt. Jag anser mig alltså veta hur en cheesecake skall smaka, och ribban för denna glass låg alltså högt.

Efter att lyft bort locket möts jag av en svagt rosa glass med små bitar av jordgubb som skymtar vid toppen, jag tycker mig även kunna urskilja små gryniga bruna korn vilket avslöjar att strax under ytan bör det dölja sig en underbar kexvirvel.
Som ni som läst mina tidigare inlägg kanske märkt är jag inte ett så stort fan av just frusen frukt i glass, rent generellt sätt tycker jag det förtar glassens lena och krämiga textur i kombination med kylan, och istället får det att kännas som om jag bitit på en smaksatt halvtinad isbit. Därför blir jag positivt överraskad av att se att bitarna i denna kreation är förhållandevis små och få, vilket betyder att Ben&Jerrys valt att istället satsa på just glassen i detta fallet.

Jag hugger ivrigt in på min första sked, och möts av en , mycket len och krämig glass, sötman är det första jag tänker på, sedan den subtila jordgubbsmaken. Jag känner en viss saknad efter den typiska "Philadelphia" smaken som är ytterst svag, och glassen är inte tillräckligt syrlig för att för mig påminna om en äkta cheesecake. Men likväl är den väldigt välbalanserad, lätt på tungan utan att kännas fet, och med en väldigt angenäm textur. Förutom de punkter jag nämnt är den förvillade lik en äkta cheesecake i smak, och jag kan bara ge två tummar upp till kreatörerna i Ben&Jerrys smaklabb.
Jag möts sedan av en bit jordgubbe, som jag tidigare sagt förstår jag inte varför Ben&Jerrys fortsätter stoppa frusna bitar av frukt i sina glassar. Meningen med frukt för mig är ju just att den skall avnjutas ... tja färsk då den annars förlorar flera viktiga smakkomponenter och konsistensen blir helt annorlunda. Dessa är dock snäppet bättre än äppelbitarna som förstörde "Oh my Apple Pie" men personligen anser jag att lite jordgubbsmarmelad eller jordgubbsås skulle passat bättre. Dock tillför de lite konsistens och är därmed delvis förlåtna.
Vad som istället verkligen höjer glassen är kexvirvlarna, dessa är flera till antalet och samtliga är lika delikata.  Kexen är inte av digestivetyp som annars är vanligast, utan av den grövre saltare sorten "Graham Cracker". Med en krispig textur och markerad sälta bryter de av perfekt mot den annars mjälla och lena glassen och chockar smaklökarna på ett positivt sätt. Jag kommer på mig själv med att ibland längta efter större bitar av dessa, men samtidigt är virveln delikat på sitt vis och i slutändan något som verkligen ger denna glassen attityd.

I slutändan är jag mycket belåten som helhet, Glassen skiner verkligen på de punkter som enligt mig räknas, och lyckas verkligen likna en äkta cheesecake smakmässigt samtidigt som den erbjuder de smakmässiga och texturmässiga fördelar glass har. Inget mästerverk, men definitivt något jag kommer inhandla igen och jag förstår absolut varför denna är en av kundfavoriterna.







Glassguruns Kommentar:
En underbar varelse med några få skönhetsfläckar, jag har svårt att se att någon kommer ogilla denna. Den dagen de bestämmer sig för att slopa jordgubbsbitarna och lägga in en jordgubbssås-virvel samt förstärka färskostssmaken kommer cheesecakeglassarna få buga till en ny härskare. Betyget dras ned av jordgubbarna ( då i faktorerna balans och konsistens ), annars skulle den med lätthet hamnat i kategorin 20+.

Förpackning:
Lekgull och färgglad, dock är det något med just denna som känns lite oinspirerat och tråkigt, jag hade gärna sett bilder på en faktisk cheesecake eller dylikt, istället för enbart ett "vattenfall" av ingredienserna.

Köpa igen?
Nej, inte med de alternativ som finns ute på marknaden !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 45 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 220
------------------------------------------------------------------------
Smak:  = 6 / 10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 4 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 17 / 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar