lördag 27 juli 2013

Recension: Häagen-Dazs Macadamia Nut Brittle

"Macadamianötter med fryst Smörkola"


Det var med ett visst tvivel jag inhandlade denna glass. Då jag inte hittade några andra recensioner på denna smak, trots att den är tillverkad av ett så pass välkänt märke som Häagen-Dazs, hopade sig frågorna om smaken och kvalitén verkligen höll märkets sedvanliga kvalitet. 
Mina tvivel rubbades dock nästan omedelbart då jag slet bort det skyddande plastlagret och fick se en underbart gräddvit botten med små knäckliknande inslag som stack upp likt små svampar.
Jag grävde genast upp en utav dem, med en generös bit glass vid sidan av för att se exakt vad jag inhandlat. Smaken som mötte mig var i en nästan perfekt harmoni, den lena gräddiga vaniljglassen med Häagen-Dazs sedvanliga ägguleaktiga ton blandades med en knäckig, krispig karamelliserad nötsmak som genast förde mig tillbaka till alla de gånger jag inhandlat en påse brända mandlar på valfri medeltidsmarknad.
Den är söt, nästan på gränsen till för söt, men landar precis mellan och blir därför inte övermäktig vilket jag först fruktade. Glassen är generöst fylld med karamelliserade nötter och smörkolebitar, men samtidigt lämnas plats åt vaniljglassen och resultatet blir en skapelse som oroväckande lätt slinker ned. 
Summa summarum blev jag positivt överraskad och tror mig ha funnit en ny favorit bland de diverse nötblandningar som tampas på marknaden, en högpoängare som absolut kommer ätas igen !







Glassguruns Kommentar:
En mycket trevlig och enkel kombination av Häagen-Dazs gräddiga, lätt äggulesmakande vanilj med den brända-mandel liknande macadamiamixen. Häagen-Dazs visar återigen att deras absolut starkaste sida är de simpla mixerna där de kan fokusera på få starka smaker. Enda minuset jag kan ge denna är att det är tydligt att vaniljglassen är något utdrygad jämfört med deras vanliga Vanilj då den snabbare blir rinnigare vid smältpunkten. Om du gillar nötter, men ogillar den vanliga blandningen av kolaglass/nöt är denna din framtida favorit.

Förpackning:
Röd, svulstig och elegant med lyxig känsla. Bilden i förpackningens nedre högra hörn är nästan löjligt hungerframkallande med skalade macadamianötter och kolabitar som ser ut att kunna orsaka hörselskador på grund av dess krispighet. Sammanfattat mycket mycket snygg !

Köpa igen?
Osäkert, men troligt.

------------------------------------------------------------------------
Pris: 54 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 252
------------------------------------------------------------------------
Smak: 8 /10
Balans: 4 / 5
Konsistens: 4 / 5
Ätvärde: 3 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 19 / 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar