tisdag 30 juli 2013

Recension: Ben&Jerrys Oh My Apple Pie

"Äppelpajglass med pajskalbitar och tärnade bitar av äpple"

Det var med stor glädje jag hittade denna nu utgångna modell i frysen på en lokal kiosk, som en riktig pajälskare blev jag direkt intresserad av denna smak då jag fick höra talas om den, men trots detata kom jag aldrig till skott med att inhandla en bytta.
Då jag dessutom mer än en gång förätit mig på Granny Smith äpplen hade denna smak verkligen all potential att knocka mig fullständigt !
Då jag väl slet loss locket, synen som mötte mig var mer än tillfredsställande. En gräddvit glass med små prickiga inslag blandades med tärnade äppelbitar i orange och mörkbruna bitar av pajskal. Doften som mötte mig var av vaniljsås, pajdeg och lätt kryddad med muskot.
Efter min första sked blev jag oerhört positivt överraskad, den lena krämiga vaniljglassen ( som i ärlighetens namn nästan enbart smakade vaniljsås och muskot ) blandades perfekt med de ganska så grova och krispiga pajbitarna med sin nästan lätt brända arom. Jag tog ytterligare en bit, och en till, nästan barnsligt förtjust ... men så stannade jag upp.

I den tredje skeden hade en äppelbit slunkit med, och något med denna stämde inte riktigt. Jag fiskade febrilt upp ett par bitar till bara för att smaka av noggrannare, äppelbitarna smakar ... fryst. Kanske inte så udda med tanke på att de är frysta, men något med dess nästan marmeladliknande konsistens och lite för söta arom passar helt enkelt inte in i den redan söta glassen och knapriga pajdegens smakeufori. För att göra det hela värre är det en ganska ansenlig mängd äppelbitar i min glass ( jag tvivlar starkt på de 4,5% som uppges på förpackningen ).
Jag försöker verkligen att få äppelbitarna att passa in, trots allt är ju resten av denna kombination rent fantastiskt, den är krämig, söt, knaprig och kryddig ... men så kommer de nedrans äppelkuberna och lägger till geggig och sliskig till det hela. I slutändan är jag nöjd, men drömmer ändå om den glass som kunde ha varit med bättre äppelbitar, dessutom suktar jag efter detta smakprov ännu mer på den mytomspunna "Cinnamon Buns" på andra sidan Atlanten.






















Glassguruns Kommentar:
En glass som hade kunnat var så mycket mer än vad den i slutändan blev, den är fortfarande god och värd sitt pris, men jag sörjer ändå den glass som aldrig blev, helt och hållet på grund av några dåliga äppelbitar ...

Förpackning:
Härligt lekfull, dock anser jag att äppelpajsbiten ser lite torr och tråkig ut och hade gärna sett en rejäl gräddklick eller vaniljglasskula för att komplettera upp helhetsintrycket. Men i slutändan är den härligt överdrivet Amerikansk och sticker ut i fryshyllan.

Köpa igen?
Icke !

------------------------------------------------------------------------
Pris: 54 :-
Storlek: 500ml
Ekologisk: Nej
Kcal / 100 ml: 210
------------------------------------------------------------------------
Smak:  ( Glass + Pajdeg 9 // Äppelbitar 3 ) = 6 / 10
Balans: 3,5 / 5
Konsistens: 3 / 5
Ätvärde: 3 / 5
------------------------------------------------------------------------
Totalt: 15,5 / 25
------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar